In het weekend van 14 mei reizen we met het gezin naar Parijs. De Franse hoofdstad bezochten we nog nooit in gezinsverband. De kinderen kennen Parijs niet en voor ons is het evengoed al meer dan 20 jaar geleden. De Eiffeltoren bezoeken staat alvast op hun wishlist. We zijn benieuwd naar de ervaringen ter plaatse maar verheugen ons alvast op de Thalys rit in eerste klasse (Comfort 1) wat we overigens ook nooit deden. Spannend dus!
Thalys
Opvallend is voor mij het beeld van de rode trein met spitse snoet. Een prachtig design en een opvallende kleur trekken de aandacht in menig treinstation. Het heeft me altijd al gefascineerd. De hogesnelheidstrein is opgericht in 1996 en doet o.a. de volgende bestemmingen aan: Parijs, Lille, Amsterdam, Brussel en Keulen. Onvoorstelbaar dat je in amper 1u22 van Brussel naar Parijs reist. Thalys kon dankzij zijn innoverende aanpak een uitzonderlijke dienstverlening uitwerken, die vandaag een wereldwijde referentie is geworden. Daar staat ook de baseline “Van harte welkom” voor: ergonomisch comfort, een meertalig en warm onthaal, kwaliteitsvolle catering, een uitgebreide dienstverlening in Comfort 1 en de aanwezigheid van nieuwe technologieën. Sinds 26 augustus 2013 beschikt Thalys ook over het NF Service Transport kwaliteitscertificaat van AFNOR Certification op de lijn Brussel-Parijs: een internationale primeur.
Onze Thalys ervaring
Wij stappen aan boord in Antwerpen-Centraal en worden na het binnen rijden van de Thalys in het station onthaald door een treinbegeleider aan de ingang van ons compartiment. Onze valiezen deponeren we in de voorbestemde vakken aan de voorkant van het rijtuig. Je mag per persoon 2 stuks bagage van 32 kg + 1 stuk handbagage meenemen.
De kinderen willen meteen aan het raampje zitten en we installeren ons op het gemak in de rode comfortabele zetels. De reis naar Brussel verloopt gemoedelijk en vlot. Telefoneren doe je in een aparte ruimte om de andere reizigers niet te storen. Meteen wordt ons al een drankje aangeboden. Keuze te over aan warme dranken, frisdranken, wijn of bier. Ook aan een snack is gedacht: koekjes, taartje, wrap of kip. We kiezen allemaal iets anders en worden aan onze zitplaatsen bediend. Welkom want ontbijten deden we nog niet die ochtend.
Ook belangrijk én niet alleen voor de kinderen is de WIFI aan boord. Inloggen en internetten maar. Een stopcontact naast je zetel zorgt voor het ter plaatse opladen van je apparatuur. Het is allemaal een fluitje van een cent. Vanaf Brussel zetten we pas echt koers naar Parijs. Mijn dochter installeert meteen een app om de snelheid van de trein te meten. Deze loopt zelfs op tot 300 km/uur. Als je denkt dat je deze snelheid opmerkt, is dat niet het geval. De trein rijdt nagenoeg geruisloos. De snelheid lezen we alleen af van de wagens die op de autosnelweg verdacht traag ‘lijken’ te rijden. Voor de lezers onder de passagiers zijn gratis kranten en tijdschriften ter beschikking. Het landschap raast voorbij en vooraleer we er erg in hebben, rijden we Frankrijk binnen. Parijs Gard du Nord volgt even later.
Een vriendelijke dame van het boordpersoneel begeleidt ons tot de uitgang en onze vakantie in Parijs kan starten!
Wist je dat?
- Thalys 20 jaar bestaat en tickets aan kleine prijzen weg geeft in zowel Comfort 1 en Comfort 2? Reserveer tot 9 juni en reis vanaf € 29,00/rit naar Parijs.
- Voor de 20ste verjaardag van de Thalys in maart een wedstrijd werd uitgeschreven om een taartje te creëren? De Fransman Eliaz Prenveille won de wedstrijd met een luchtig rood taartje “Parijs-Brussel”. Nog te proeven voor de reizigers in Comfort 1 tot 10 juni. Zie hier het filmpje van de bekendmaking van de winnaar. Overigens volgens in september 2016 nog meer verjaardagsactiviteiten.
- Er tot 11 dagelijkse verbindingen zijn tussen Antwerpen en Parijs in 2u02?
- Er tot 25 dagelijkse verbindingen zijn tussen Brussel en Parijs in 1u22?
- Thalys aanvullende diensten aanbiedt in Comfort 1? Aandacht van het boordpersoneel, catering aan de zitplaats, uitgebreid aanbod internationale pers en de mogelijkheid om ‘Le Salon’ te reserveren, een vergaderruimte voor 4 personen om in de trein optimaal te kunnen werken.
Klantendienst Thalys
08:30 tot 18:30 van maandag tot vrijdag (uitgezonderd op feestdagen)
Telefoon: +32 70 66 77 88
Fax: +32 2 504 05 00
Van harte welkom!