Nespresso kondigt de start van Nespresso Talents 2019 aan. Deze unieke wedstrijd daagt talentvolle cineasten uit de hele wereld uit om een kortfilm in portretstand te maken. Voor het vierde jaar op rij verlegt Nespresso Talents de grenzen van de traditionele filmtechnieken. Alle inzendingen moeten verticaal (formaat 9:16) worden gefilmd, waardoor de deelnemers hun creativiteit op een compleet nieuw perspectief kunnen botvieren.
Maar dat is nog niet alles, want dit jaar kiest een Belgische jury voor het eerst de drie beste kandidaten van bij ons. Dat hoeft ook niet te verbazen, want in welk land wonen er nu meer scenaristen, regisseurs en acteurs per vierkante kilometer dan in België?
Nespresso Talents
Verhalenvertellers hebben een ongelooflijk talent. Ze geven mensen hoop. Ze laten ons lachen. Ze doen ons huilen. Ze veranderen de wereld. Dit jaar daagt Nespresso Talents cineasten uit om te tonen wat voedsel voor hen betekent, via het thema ‘We are what we eat’. Heel veel mensen delen een passie voor eten en een gerecht kan heel wat verschillende dingen betekenen naargelang van de plek, de cultuur, de voorgeschiedenis … Voedsel draait om veel meer dan wat er op het bord ligt – het is een mengelmoes van geuren, kleuren, smaken en culturen. Het kan ons doen terugdenken aan een plaats of een bijzondere dag. Het kan de belichaming zijn van een handgeschreven familierecept dat al generaties meegaat. Maar het is ook de markt waar we verse producten kopen, de boerderij waar onze boodschappen vandaan komen, de passie van een kweker of de inspiratie van een chef-kok.
De wedstrijd loopt van 7 februari tot en met 25 maart 2019. Inschrijven kan op Nespresso.com/talents. Een jury van filmexperts kiest de beste drie kortfilms uit een shortlist van vijftig. Het grote publiek kan deze selectie op Nespresso.com/talents bekijken. Iedere winnaar krijgt niet enkel een geldprijs om zijn of haar filmcarrière mee uit te bouwen, maar ook een exclusief ticket voor het wereldvermaarde Filmfestival van Cannes 2019. Daar worden de winnaars officieel bekendgemaakt en in de bloemetjes gezet op 17 mei 2019. Bovendien krijgen de drie winnaars in Cannes mentoring tijdens de Semaine de la Critique.
De Belgische juryleden
– Ish Aït Hamou. Nadat hij van verschillende artistieke disciplines had geproefd, richtte Ish Aït Hamou zich op boeken, televisie en film. Vandaag is hij auteur, scenarist en regisseur. Een creatieve duizendpoot die zijn plaats in de jury van Nespresso Talents niet gestolen heeft! Ontdek de verschillende kanten van Ish hier: https://www.instagram.com/ishquote/
– Filip Claeys. Chef Ambassadeur van Nespresso Filip Claeys staat aan het roer van De Jonkman in Brugge, een restaurant dat met twee Michelinsterren bekroond werd. Filip is voortdurend op zoek naar nieuwe smaaksensaties en gebruikt daarbij zo veel mogelijk lokaal geteelde producten. Een ongelofelijk nieuwsgierige creatieveling die geknipt is als jurylid voor Nespresso Talents. Bekijk zijn kookkunsten en passies hier: https://www.instagram.com/filipclaeys_dejonkman/
– Déborah Gillyns. Ook al heeft Déborah Gillyns een masterdiploma rechten op zak, ze is vooral gepassioneerd door voeding en patisserie in het bijzonder. Een passie waarvoor ze de hele wereld afreist, op zoek naar de nieuwste voedingstrends. Van die passie heeft ze bovendien haar beroep gemaakt. Zo maakt ze niet alleen filmpjes waarin ze haar culinaire ontdekkingen deelt, maar stelt ze haar platform ook ter beschikking van merken en restaurants die zich willen profileren op de sociale media: https://www.instagram.com/debbyfoodilicious/
Een boom in Colombia voor elke inzending
Het platform Nespresso Talents wil cineasten inspireren om een positieve verandering in de wereld teweeg te brengen en filmtalent wereldwijd in de kijker zetten. Met het nieuwe verhaalperspectief sluit de wedstrijd ook aan op de culturele trends. Het aantal filmpjes in het verticale filmformaat (portretstand) is de voorbije jaren namelijk exponentieel toegenomen.
Alfonso Gonzalez, Nespresso Chief Customer Officer, licht toe: “Nespresso zoekt mensen die anders denken, die een stapje verder willen gaan, die de grenzen verleggen en die creativiteit aan de dag leggen bij alles wat ze doen. Daarom ondersteunen we ook graag filmevents, met een focus op jong talent en innovatie in de filmwereld.”
Dit jaar plant Nespresso voor elke ingezonden film een nieuwe boom in Colombia. De bomen maken deel uit van een grootschalig project waarbij Nespresso en PUR Projet kleine koffieboeren aanmoedigen om via boslandbouw over te stappen op de duurzame teelt van biologische koffie.