20 paletten met vlees-, vis- en groenteconserven worden vandaag door supermarktketen Lidl geschonken aan de Belgische Federatie van Voedselbanken. De paletten hebben een totale waarde van ruim 40.000 euro. Dat is de opbrengst van de kaarsenactie die de supermarktketen met haar klanten organiseerde.
38.546 kaarsensets verkocht Lidl tijdens haar Delicieux-campagne ten voordele van het goede doel. Per set (4 Belgische Spaas-kaarsen aan 2,99 euro) ging 1 euro naar de Voedselbanken. Goed voor een som van 38.546 euro, die Lidl zelf ophoogde tot 40.000 euro. “Ter waarde van dat bedrag mochten de Voedselbanken afgelopen weken vrij producten kiezen uit ons assortiment. Zo kunnen ze zelf hun grootste noden aanvullen. Het gaat onder meer om rundstoofvlees, sardines in zonnebloemolie en corned beef”, licht woordvoerder Pieterjan Rynwalt toe. “Eindejaar is de belangrijkste periode voor een supermarktketen. Uit eigen onderzoek blijkt dat zowat 90% van de bevolking dan of zelf kookt of bij vrienden de benen onder tafel schuift. En dat zien wij ook in onze verkopen: het is ontzettend druk in onze winkels. Maar net daarom vinden we het ook belangrijk om de tijd te nemen en aan de minderbedeelden in de samenleving te denken. Vandaar de jaarlijkse campagne”.
Elk jaar organiseert Lidl een bijzondere actie ten voordele van de Voedselbanken. Dat begon met de nog steeds bekende #Luxevooriedereen-campagne via Twitter uit 2012. Vorig jaar lanceerde Lidl een Facebook-applicatie, waarbij klanten zelf een cupcake konden samenstellen. De populairste cakes kwamen effectief in verkoop en ook die opbrengsten stortte de supermarktketen door aan de Voedselbanken. Wie een kaarsenset ten voordele van de Voedselbanken kocht, maakte overigens kans op een bijzonder Candlelight Dinner bij Lidl-huischef Gaétan Colin.