De spanning stijgt onder de bartenders in België en Luxemburg. Wie kan straks, in het jaar dat Negroni zijn honderdste verjaardag viert, het meest verrassen met zijn of haar persoonlijke herinterpretatie van deze klassieker? De finale van de Campari Negroni Competition vindt plaats op 10 juni in het MAS in Antwerpen. De regels voor de finalisten zijn simpel: ze moeten minstens een derde Campari (zoals in het originele recept van de Negroni) gebruiken, zich beperken tot maximaal zes ingrediënten én de cocktail binnen de vijf minuten creëren. Twee weken later volgt de jaarlijkse Negroni Week (24-30 juni). In tal van bars en restaurants kan je dan met een Negroni klinken op het goede doel. En op het geniale idee van graaf Camillo Negroni honderd jaar geleden.
De legende van de graaf
Wie straks de finale van de Campari Negroni Competition wint, treedt een beetje in de voetsporen van de bekende graaf Camillo Negroni. In zijn stamcafé Caffè Casoni in Firenze – we schrijven 1919 – bestelde hij altijd een Americano, een mix van Campari, vermout en bruiswater. Op een dag, zo vertelt de legende, besloot de graaf dat het tijd was voor iets nieuws. Geïnspireerd door zijn laatste reis naar Londen, vroeg hij zijn vriend, bartender Fosco Scarselli, om een scheutje gin in plaats van bruiswater toe te voegen. De bartender willigde met plezier zijn verzoek in en garneerde de nieuwe cocktail met een schijfje sinaasappel, om het verschil te maken met de klassieke Americano die met een citroenpartje wordt geserveerd. De graaf vond de nieuwe cocktail bijzonder lekker en het drankje raakte bekend als ‘Graaf Negroni’s Americano’ of de ‘Americano met een scheutje gin’. De Negroni was geboren!
Negroni Week van 24 tot 30 juni
De jaarlijkse Negroni Week vindt straks voor het zevende jaar op rij plaats, van 24 tot 30 juni 2019. Tijdens deze week steunen tal van bars en restaurants over de hele wereld een goed doel, door een euro per verkochte Negroni te doneren. Dit initiatief van Campari, in samenwerking met Imbibe Magazine, startte bescheiden in 2013 met 120 deelnemers. Vandaag staat de teller op ruim 10.000 deelnemers in 60 landen en heeft het initiatief al ruim 2 miljoen dollar opgebracht voor goede doelen.
In tal van bars en restaurants kan je tijdens de Negroni Week de meest verrassende varianten van de Negroni proeven. Via de slimme kaartapp Mapster kunnen consumenten ook gemakkelijk bars en restaurants in hun buurt vinden waar ze de Negroni in al zijn varianten kunnen (her)ontdekken: go.mapstr.com/camparimap. Ook reikt Campari, via de sociale media, trainingstips aan om zelf aan de slag te gaan. Volg dus zeker Campari op Facebook, Instagram en Twitter om je #NegroniWeek voor te bereiden. Voor een overzicht van alle activiteiten in je buurt, surf naar www.negroniweek.com.
Over Campari
Campari heeft het charisma van een eigentijdse klassieker. Het geheime recept, onveranderd sinds 1860, is afkomstig uit Novara en ligt aan de basis van een van de bekendste cocktails ter wereld. Campari is een alcoholhoudende drank die wordt verkregen door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en vruchten in alcohol en water. Met zijn levendige, rode kleur, intense aroma en inspirerende smaak, is Campari van oudsher een symbool voor intrige en genot en een vast onderdeel van een boeiende drinkervaring. Op basis van die waarden is Campari uitgegroeid tot een wereldbekend merk en een symbool voor Italiaanse passie, stijl en eccellenza.