Family first
Pasen. Hét moment waarop veelal de jongere generaties naar hun (t)huis trekken om er een dag met familie door te brengen. Het is dan ook eerder de oudere generatie (55+) die de feestmaaltijd voorziet en dat zelfs naar jaarlijkse gewoonte (45%). Bijna acht op tien zegt bewust zelf te koken, maar bij één op vier worden de taken ook wel verdeeld onder het gezelschap. 21% van de ondervraagden geeft aan al van bij het ontbijt of de brunch Pasen in te zetten. 52% prefereert evenwel het lunchuur voor een uitgebreide paasmaaltijd.
Chocolate galore
Chocolade eieren worden nog het meest van al gesmuld tijdens deze feestperiode (door 62% van de ondervraagden). Melkchocolade en fondant eitjes zijn daarbij bijna dubbel zo populair als witte paaseitjes (respectievelijk 40% en 35% tegenover 21%). Waar de oudere generatie (55+) steevast fondant chocolade eitjes verkiest, gaat de jongere generatie (18-34 jaar) eerder voor wit. Negen op tien verkiest chocolade eitjes mét vulling. Praliné is dan veruit het populairst (36%).
Op het menu
Klassiekers zoals lam (42%) al dan niet met lentegroenten (asperges of boontjes) (45%) blijven de favorieten. 1 op 3 eet daarna paasgebak of ijs als nagerecht. Anno 2016 spenderen we gemiddeld 24,6 euro per persoon voor een paasbrunch of –lunch, zonder dranken. Voornaamste inspiratiebron voor de samenstelling van het paasmenu blijkt met stip de folder of magazine te zijn van de supermarkt (38%).
Delicieux aanbod bij Lidl
Of je nu liever bruncht, dan wel luncht: Lidl heeft voor elke paasliefhebber wel een mooi aanbod.